Heeft u bijzondere kosten die u niet kunt betalen? Dan kunt u misschien extra geld krijgen van de gemeente. Dit heet bijzondere bijstand. Bijzondere bijstand vraagt u online aan in het burgerportaal. Het burgerportaal is het digitale loket van de gemeente Almelo voor sociale zaken. Binnen dit burgerportaal krijgt u ook het antwoord op uw aanvraag.
Let op: de periode waarover u achteraf bijzondere bijstand kan aanvragen is vanaf 16 december 3 maanden. Dat was eerst 1 maand.
Wat u moet weten
- De kosten moeten bijzonder zijn: het moeten kosten zijn die niet iedereen maakt of kosten die u door bijzondere omstandigheden moet maken.
- De kosten moeten onverwacht en echt nodig zijn.
- De kosten worden nergens anders vergoed.
- U heeft niet genoeg inkomen of eigen geld om de kosten te betalen.
Voor wie is bijzondere bijstand?
U kunt bijzondere bijstand aanvragen als u de kosten niet zelf kunt betalen. Omdat u te weinig eigen geld heeft en een te laag inkomen. Het maakt niet uit welk inkomen u heeft. Bijvoorbeeld een bijstandsuitkering, een andere uitkering, pensioen of inkomsten uit werk.
Misschien moet u een deel van de kosten zelf betalen. Dat hangt af van hoeveel geld u heeft.
Meer informatie
Bel Sociale Zaken via (0546) 54 17 89.
Bewindvoerder
Bent u bewindvoerder en wilt u voor uw cliënt bijzonder bijstand aanvragen? Aanvragen kan online via eHerkenning.
eHerkenning is DigiD voor bedrijven en ondernemers. Kijk op eherkenning.nl voor een stappenplan voor het aanvragen van een eHerkenningsmiddel.