Almelo onderzoekt mogelijkheden voor toekomstbestendige stationsomgeving Almelo Centraal

De gemeente Almelo verkent in samenwerking met ProRail, NS, de Rijksoverheid, Provincie Overijssel, Arriva en Keolis, de mogelijkheden voor vernieuwing van stationsomgeving Almelo Centraal. De opdracht om dit proces te begeleiden is gegund aan het ontwerpteam Keizer Koopmans, Bureau B+B en Sweco Ingenieurs.

Het station van Almelo is een plus station, dat betekent dat er tussen de 10.000 en 25.000 in- en uitstappers per dag gebruik maken van het station. Maar al lange tijd voldoet het niet meer aan de wensen en eisen van deze tijd en is het station aan vernieuwing toe. Doordat het niet voldoet aan de wensen van vandaag, kunnen de gewenste ontwikkelingen nu niet altijd worden opgepakt. Zo is er de wens om meer treinen te laten rijden op het traject Zwolle-Twente-Münster en wordt de komst van de Nedersaksenlijn (NSL) verwacht. Dat betekent dat er op het intercityknooppunt aanzienlijk meer capaciteit op het perron zal moeten komen. Ook zijn in de huidige situatie de looplijnen met overstapmogelijkheden naar bussen en P&R te lang, en ervaren reizigers en inwoners de tunnel niet als een veilige plek om gebruik van te maken. Het verbeteren van het station van Almelo en vernieuwen naar de tijd van nu en richting de toekomst wordt dan ook breed gedeeld. 

Almelo heeft de wens om het station ook een verbindende locatie te laten zijn tussen de wijken Kerkelanden, Westerdok en het centrum van Almelo. 

"We streven naar een station dat, met behoud van de historische bouw, voor iedere reiziger makkelijk, veilig en comfortabel te bereizen is," aldus wethouder Arjen Maathuis van Stedelijke Ontwikkeling. 

"De verkenning moet een aantal opties opleveren die laten zien wat er in de toekomst mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een loopbrug over de sporen voor snelle toegang tot het perron of een tunnel die gecombineerd wordt met doorgaand fietsverkeer."  - Wethouder Maathuis

Almelo heeft de ambitie om een aantrekkelijke stad te zijn waar wonen, werken en recreëren prettig is. Een goed functionerend OV-knooppunt is hierbij van belang.

Zowel reizigersorganisatie Rover als het ROC van Twente ondersteunen de gezamenlijke studie uitwerking en zijn erg blij met de ontwikkelingen die in gang zijn gezet. Zij onderstrepen dat Almelo een belangrijk knooppunt is voor OV-reizigers. Reizigersorganisatie Rover hoopt dat het comfort van Almelo Centraal voor de reiziger wordt verbeterd. Ook kijkt Rover uit naar de verbeterde zichtlijnen op het station, meer perroncapaciteit en kortere looplijnen tussen de perrons en het busstation.

“Onze locatie naast het Intercitystation van Almelo is een A-locatie voor het ROC van Twente. Deze locatie komt nog beter uit de verf als ook de omgeving en voorzieningen meer de uitstraling krijgen van een A-locatie. Mogelijk kunnen onze studenten meedenken: die maken er immers dagelijks gebruik van.” - Fridse Mobach, bestuurder van ROC van Twente

Spoorzone Almelo Centraal wordt het nieuwe visitekaartje van Almelo, waar plaats is voor recreatie, high tech en 1.000 [in de eerste fase] tot 2.000 [in de tweede fase] woningen, met het landschap om de hoek. Alle betrokken partijen zien het als een noodzakelijk iets dat het station Almelo meegroeit met deze en de toekomstige ontwikkelingen.

Het onderzoek zal deze zomer van start gaan en in de zomer van 2025 worden afgerond. Almelo gebruikt de uitkomsten om (Rijks)overheden te overtuigen van het nut van investeringen in station Almelo.